AUŠRA KLEIZAITĖ

3 kovo, 2023 / 22 kovo, 2023

Eglės klumpės

Kaveri Ram  Šioje parodoje autorė pristato piešinių seriją „Windows“ ir objektus „Eglės klumpės“ kaip vientisą instaliaciją. „Windows“ („Langai“) – grupė vienodo formato piešinių anglimi ant medienos plokščių. Žmogaus veidas tarsi susilieja su paviršiumi, tad medis ir atvaizdas tampa viena visuma. Kartais ir mes taip pat sklandžiai integruojamės į aplinką ir mus supančią kultūrą. Kai kurie veidai išnykę, tarytum skausmingai prarasti. Motyvo neliko, bet gal tai bilietas? Galimybė išsivaduoti? Pažvelgti gilyn? Įžvelgti tai, kas už formos? Langų sąvoka prasiplėtė – nuo šviesai laidžių skaidraus stiklo plokščių iki didžiulės kompiuterinės operacinės sistemos. Šįsyk interpretacija, pasak Aušros Kleizaitės, nėra nei skaidri, nei skaitmeninė. „Vis dėlto tikiuosi, kad ji padeda pažvelgti gilyn. Į žmogaus sielą.“ „Eglės klumpės“ – meno erdvės objektai, kuriuos tik kasdienybė drįstų vadinti apavu. Daugybė porų. Sakytum, tos pačios rūšies atstovai, tačiau kiekvienas unikalus. Kaip žmonės. Individai, keliaujantys laike. Kartu, bet skyriumi. „Šioje parodoje rodau du kūrinius, kuriais noriu žvelgti giliau, į fundamentalius dalykus“, – aiškina autorė. „Į tai, kas sieja viską ir visus, kas egzistuoja už formos ribų. Be to, noriu kalbėti apie ėjimą. Ėjimą kartu. Apie gyvenimą ir patirtis. Apie klumpes, kurias kiekvienas turime sunešioti.“ Šiuolaikinio meno atstovė Aušra Kleizaitė – tekstilininkė, grafikė ir skulptorė. Baigė taikomosios grafikos studijas, vėliau studijavo tekstilę, 2000 m. tapo menų magistre. Išraiškinguose grafikos darbuose tyrinėja Vakarų ir Rytų estetikos ir kultūros sankirtas. Jos piešiniai dažnai virsta trimačiais objektais ir instaliacijomis, juose persipina skirtingi žanrai, tad pastaraisiais metais rengtose ekspozicijose autorės objektai kalba kaip visuma. Nuo 2002-ųjų A. Kleizaitė kasmet keliauja po Indiją. Ten kuria, domisi tradicijomis ir kultūra. Kelionės leido jai permąstyti žmogiškąją patirtį, kultūrų ir žmonių sąveiką. Jos darbuose aiškiai juntamas dėmesys vidinei žmogaus būsenai, noras gilintis į įvairius dvasinio gyvenimo aspektus. Jos kūryboje patirtis pinasi su tradicijomis, kultūromis, gamta ir kasdienybe. Meno gimimo procese A. Kleizaitei svarbūs keturi pagrindiniai principai: šviesa, būsena, estetika ir istorija. Ji naudoja paprastas raiškos priemones (popierių, anglį, pastelę), tačiau visuomet linkusi eksperimentuoti. Jos meninė praktika – nesibaigiančios paieškos, kaip piešiniu perteikti neaprėpiamą idėjų, būvių ir būsenų amplitudę: karas ir taika, gyvenimas ir mirtis, meilė ir neapykanta, nesėkmė ir tikėjimas. Nuo 1998 m. ji aktyviai dalyvauja meno parodose Lietuvoje ir užsienyje, vyko į tarptautines menininkų rezidencijas Latvijoje, Estijoje, Vokietijoje, Airijoje, Graikijoje, Ukrainoje, Sakartvele ir Indijoje, surengė keliolika personalinių parodų. 2003–2004 m. buvo UNESCO-Aschberg programos stipendininkė. Jos objektas „The Art of Being a Girl“ („Menas būti mergina“) apdovanotas parodoje „Geriausias 2003-ųjų metų kūrinys“. Nemažai jos darbų yra privačiose kolekcijose.